De afsluitboete bestaat niet

Dit artikel is (vrijwel) letterlijk gejat van de website over Het Polderhuis van Bram Bos.

Duizenden mensen die geen gas meer gebruiken in hun huis (gasverlaters) werden de afgelopen jaren geconfronteerd met de ‘afsluitboete’ van de netbeheerders: de schijnbare verplichting om een fors bedrag te moeten betalen voor verwijdering van de aansluiting, als je geen gas meer nodig hebt.
Deze gasverlaters hoeven echter niet te betalen voor verwijdering van de gasaansluiting, als ze daar geen opdracht toe geven. Ze staan in hun recht als ze alleen het contract met hun leverancier (en die met de netbeheerder) opzeggen. En dan betalen ze ook geen vaste lasten meer.

Netbeheerders proberen die mensen echter op een suggestieve manier tot een opdracht te verleiden, omdat ze anders geen enkele reden hebben om de kosten van de door hen gewenste verwijdering van de aansluiting in rekening te kunnen brengen.

Sinds 2017 heeft ene Bram Bos zich hobby-matig verdiept in deze kwestie, samen met enkele tientallen mede-Tweakers in het topic Gas de deur uit doen, gratis of toch niet? Inmiddels (juni 2020) zijn via de daar beschreven ‘Tweakers-route’ zo’n 208 + 41 gasverlaters de afgelopen vier jaar zonder verdere kosten van hun vaste lasten voor gas af gekomen. In De afsluitboete bestaat niet, een bundel van 50 pagina’s, heeft hij onderbouwd waarom dat terecht is, en worden de argumenten van de gasverlaters op Tweakers gepresenteerd.

Voor een verdere inhoudelijke discussie over dit onderwerp zie het levendige forum op Tweakers, waar tientallen mensen die van het gas af zijn of willen hun ervaringen met de netbeheerders delen. Daar is ook een overzicht te vinden van de diverse routes om kosteloos van de vaste lasten voor je gasaansluiting af te komen.

Onnoemelijke dank aan Bram Bos en alle mede-Tweakers voor het vergaren, delen en bijhouden van alle nuttige informatie en ervaringen en hun onophoudelijke strijd tegen de misleiding door de netbeheerders.

Wat mijn eigen situatie betreft (dus niet die van Bram Bos):
Nadat ik in mei 2018 mijn gasgestookte, maar inmiddels overleden, cv-ketel vervangen heb door een pelletkachel-cv en een zonneboiler en een maand later ook mijn gaskookplaat door een inductiekookplaat, kon bij mij definitief de gaskraan dicht, hoera!
Na mij verdiept te hebben in de bovengenoemde Tweakers-routes heb ik op 25 juli (dan eindelijk) telefonisch bij GreenChoice (alleen) het contract voor gas opgezegd en daarbij aangegeven dat ik ze machtigde om gelijktijdig de ATO bij mijn netbeheerder Liander te beëindigen. Dat kon volgens de vriendelijke GreenChoice medewerker zelfs per direct ingaan. Uiteraard verwees hij mij daarbij ook naar mijnaansluiting.nl om Liander opdracht te verlenen om ook de gasaansluiting te komen verwijderen, maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan (Nergens voor nodig! )… GreenChoice heeft de opzegging nog dezelfde dag per mail bevestigd.
Vreemd genoeg kreeg ik vervolgens een eindafrekening per 6 augustus, maar dat heeft GreenChoice na een 2e telefoontje snel weer rechtgezet door het teveel berekende bedrag aan netbeheerkosten en vastrecht terug te storten. Ook dat hebben ze keurig per mail bevestigd.
Daarna volgden een tweetal standaard brieven van Liander.
In de eerste d.d. 3 september 2018 werd mij geadviseerd om een energieleverancier te kiezen en een contract af te sluiten ingaande uiterlijk 17 september, omdat ik zonder energieleverancier niet zou betalen voor energie en Liander dan wettelijk verplicht zou zijn om mij af te sluiten voor gas en ik dan ook geen gas meer zou kunnen gebruiken. Nou, dat leek me geen probleem, omdat ik immers ook helemaal geen gas meer gebruik of nodig heb. Overigens heb ik natuurlijk formeel nog wel een energieleverancier, maar alleen voor elektriciteit. Hoewel ik dan weer netto meer elektriciteit terug lever dan ik gebruik. GreenChoice is dus slechts mijn “batterij”.
In die brief stond trouwens ook een code, waarmee ik op www.liander.nl/mijncontract kon inloggen en checken of dat contract dan ook daadwerkelijk gestart was. Ook zou ik daar terecht kunnen voor vragen. Omdat ik geen vragen had, laat staan een nieuw contract voor gas wil aanvragen, heb ik die site nooit bezocht.
De andere brief, d.d. 17 september 2018 vermeldde dat er op mijn adres geen energieleverancier voor gas bekend was en herhaalde dat ik niet betaal voor gas en dat ik me – wederom om te voorkomen dat ik zou worden afgesloten en geen gebruik meer zou kunnen maken van gas – alsnog moest aanmelden bij een energieleverancier – nu voor 27 september 2018. Over eventuele bijkomende kosten werd trouwens niet gerept.
Sindsdien heb ik nooit meer iets van Liander vernomen. Net als vele anderen bij deze en andere netbeheerders…
De meter en de leiding zitten me niet in de weg en de gaskraan blijft natuurlijk lekker dicht. Ik ben niet van plan om te stelen of te frauderen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.